Hämtar information

Frågor och svar

De vanligaste frågorna är samlade här. Vi har delat in dem i olika kategorier; om bilförsäkringen, om det som handlar om betalning av bilförsäkringen, skador och övriga frågor. Hittar du inte svaret på din fråga? Ring 031-725 08 40 eller mejla kundservice så hjälper vi dig.

Om bilförsäkringen

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som rör bilförsäkringar.

Vilken försäkring ska jag välja?

Det beror på hur gammal din bil är och hur stor risk du vill ta.

Helförsäkringen gäller för hela bilen. Blir den stulen får du ersättning, glasskador betalas, du kan få hjälp med bärgning och försäkringen gäller för plåt och lackskador.

Halvförsäkringen gäller inte för plåt och lackskador. Välj halvförsäkring om din bil är yngre än 3 år. Då har du garanti som täcker skador på plåt och lack.

Halvförsäkringen fungerar även för dig som har en äldre bil med lågt värde. Är du beredd att ta kostnaden själv om bilen så skadad att den måste skrotas? Då är halvförsäkring ett alternativ.

Trafikförsäkringen gäller inte för din bil. Den gäller för förare och passagerare och andra trafikanter. Försäkringen betalar skadorna på någon annans egendom som du orsakar när du körde med bilen.

Vad kostar en bilförsäkring?

Priset på bilförsäkringen beror på flera olika saker. Det är bland annat bilens ålder, bilmodellen, hur långt den körs per år och vad bilförsäkringen ska omfatta, till exempel hel- eller halvförsäkring med eller utan tilläggsförsäkringar. Hur du väljer att betala påverkar också priset på bilförsäkringen.

Jag vill ändra hur mycket jag kör. Hur gör jag?

Priset på din bilförsäkring baseras bland annat på antal mil du kör per år. Om du kör mer nu än tidigare behöver du kanske ändra den så kallade körsträckeklassen. Det kan du göra när som helst under året. Kör du mindre än beräknat justerar vi priset när din bilförsäkring ska förnyas. Då kan du stämma av om du haft en körsträckeklass som motsvarar de antal mil du kört. 

Har du till exempel betalat kör klass 3, men bara kört så många mil som motsvarar klass 2, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Ring oss så hjälper vi dig med det. Milintervallen är indelad på följande sätt: 

     0 - 1000 mil 
1001 - 1500 mil 
1501 - 2000 mil 
2001 - 2500 mil 
över    2501 mil

Gäller den tidigare ägarens försäkring?

Nej, det gör den inte. Vid ägarbyte måste den nya ägaren se till att det finns en bilförsäkring som registreras på den nye ägaren så fort köpet är klart om man åker i väg med bilen. Den tidigare ägarens bilförsäkring upphör att gälla när ni skriver på ägarbyteshandlingarna. En del tror att man kan "låna" den tidigare ägarens försäkring tills man kommit hem. Men det är inte sant.

Får jag köra med en avställd bil?

Du får endast köra med bilen närmaste vägen till och från bilbesiktningen den dag du har tid för besiktning.

Vad behövs när jag ska bila utomlands?

Vi rekommenderar att du tar med Grönt Kort, registreringsbevis, skadeanmälningsblankett och telefonnummer till vår avdelning för utlandsskador. Telefonnumret till oss är +46-31-725 09 30.

Vad händer om jag kör med sommardäck på vintern?

Om det är vinterväglag mellan 1 december - 31 mars krävs det att du har vinterdäck på bilen. Kör du utan vinterdäck, eller om mönsterdjupet är mindre än 3 mm, får du betala 5 000 kr extra i vagnskadesjälvrisk.

Gäller min bilförsäkring vid övningskörning?

Bilförsäkringen gäller precis på samma sätt som när du själv kör bilen. En förutsättning för att bilförsäkringen ska gälla är att både den som övningskör och den som sitter bredvid uppfyller Transportstyrelsens krav och regler för övningskörning.

Vad är Trafikförsäkringsföreningen?

Det är en samarbetsorganisation för Sveriges trafikförsäkringsbolag. Trafikförsäkringsföreningen betalar ut ersättning till de som skadas av oförsäkrade, okända eller utländska fordon. Det är därför de tar in en avgift av bilägare som inte har en trafikförsäkring hos ett försäkringsbolag.

Om betalning

Här hittar du svaren på vanliga frågor kring betalningen av bilförsäkring.

Kan jag betala med e-faktura?

Ja, du kan betala med e-faktura. Du anmäler till Ziklo Bank via din internetbank eller i samband med att du betalar en faktura.  Betalar du försäkringen via Leasingfaktura väljer du istället Ziklo Bank Lån och Leasing som mottagare i din internetbank.​

Kostar det något att dela upp betalningen?

Ja, det kostar lite extra att dela upp betalningen. Du kan välja att dela upp betalningen till att betala två gånger per år eller att betala månadsvis.

Väljer du halvårsbetalning tillkommer en avgift på 2 % av helårspriset. Väljer du månadsvis autogirobetalning tillkommer 3 % av helårspriset. Det kostar inget extra att betala med Volvokortet.

När drar ni pengar från mitt konto?

Om du betalar via autogiro drar vi pengarna från ditt konto den 28:e varje månad. Är detta en helgdag drar vi pengarna nästkommande vardag. På ditt kontoutdrag står det Ziklo Bank AB/Bilförsäkring.

Vilka betalningssätt har ni?

Helår – Betala en gång per år via faktura, e-faktura eller autogiro.

Halvår – Dela upp betalningen på två gånger per år via faktura, e-faktura eller autogiro mot en avgift på 2 % av årspriset.

Månad – Betala varje månad via ett kort hos Ziklo Bank eller via e-faktura utan extra kostnad. Du kan även välja att betala månadsvis via autogiro mot en avgift på 3 % av årspriset.

E-faktura registrerar du på egen hand via din bank. Sök på Ziklo Bank AB och välj kort/privat. Du kommer att faktureras enligt samma tidsintervall som idag. Vill du ändra intervall kan du antingen mejla eller ringa oss så hjälper vi dig.

Vid val av pappersfaktura tillkommer en avgift på 29 kronor per faktura. 

Hur betalar jag från utlandet?

Då ska du använda vårt IBAN-nummer och SWIFT-kod hos Nordea, samt fylla i försäkrings-/registrerings-/personnummer som referens för betalningen. Det är viktigt att du anger referensnummer så att vi kan spåra betalningen. Vårt IBAN-nummer är:

SE1995 0000 9960 1802 2896 43 (du ska inte skriva med mellanrum mellan siffrorna) BIC/SWIFT code: NDEASESS

Om skador

Här hittar du svaren på frågor som handlar om skadesituationer

Vad gör jag om min bil utsätts för skadegörelse?

Med skadegörelse menas att en annan person avsiktligt skadat din bil. Det kan till exempel vara sönderskurna däck, inslagna rutor, repad lack eller att någon sparkat på bilen.

Om du har din bil helförsäkrad (eller har personvagnsgaranti) anmäler du skadan här på webben och kontaktar sedan närmaste auktoriserade verkstad och beställer tid för skadebesiktning. Har du Tilläggsspaketet är din självrisk 1 000 kr. Skadegörelse måste polisanmälas.

Jag har kört på ett djur. Vad gör jag?

Varna andra trafikanter genom att använda varningstriangel. Markera platsen med viltolycksremsan, som finns att hämta på Bilprovningen, så att eftersöksjägare hittar platsen.

Larma polisen på 112. Har du kört på älg, rådjur, vildsvin, hjort, varg, lodjur, järv, utter, örn, björn eller mufflonfår måste du anmäla det till polisen för att inte få böter för smitning. Har du kört på tamdjur eller ren ska du anmäla det till djurägaren eller till polisen.

Läs gärna mer på www.viltolycka.se.

Kan jag få hyrbil när min bil är på verkstad?

Hyrbil ingår i Tilläggspaketet. Har du det får du hyra bil till reducerad kostnad om du råkat ut för en skada som din bilförsäkring gäller för. Saknar du egen hyrbilsförsäkring kan motpartens försäkringsbolag betala hyrbilskostnaden i de fall du kolliderat med en annan bil och den andre föraren är vållande till skadorna. Det är dock tryggast för dig att ha en egen hyrbilsförsäkring. Då är du på den säkra sidan.

Jag har tankat fel bränsle. Gäller försäkringen?

Ja, försäkringen gäller om du har helförsäkring eller gällande personvagnsgaranti. 

Vi hjälper dig

Har du frågor om försäkring? Ring eller mejla oss så hjälper vi dig.